PENGENALANKARANGAN ( PENULISAN ) Jenis-JenisKarangan : A.Karangan Berformat 1.Jenis SuratKiriman Rasmi 2.Jenis SuratKiriman Tidak Rasmi 3.Karangan jenis Ucapan 4.Karangan jenis Syarahan 5.Karangan jenis Dialog / Temuramah / Perbualan / Wawancara 6.Karangan jenis Berita 7.Karangan jenis Catatan Diari 8.Karangan jenis Laporan 9.Karangan jenis Perbahasan
B.Karangan Tidak Berformat 1.Karangan Rangsangan Bergambar / Rangsangan Kata 2.Karangan Jenis Pengalaman / Cerita / Gambaran / Situasi 3. KaranganJenis Fakta / Penerangan 4.Karangan Jenis Perbincangan 5.Karangan Jenis Melengkapkan Cerita 6.Karangan Jenis Autobiografi / Biografi 7.Karangan Jenis Peribahasa
PANDUANMENGARANG / MENULIS Sebelummembuat sesuatu karangan , kita hendaklah memilih dan memahami tajuk ataukehendak soalan karangan itu. Selepas itu kita fikirkanlah pula tentang : a)Pengenalan b)Isi-isi dan c)Penutup
A.Pengenalan Setiap karangan mestilah mempunyai pembukaanatau pengenalan. Dalam pengenalan kita hendaklah memperkenalkan sesuatu perkaraatau tajuk yang mungkin pembaca tidak tahu atau faham. Kita hendaklah menarikperhatiannya supaya ingin membaca karangan itu. Pengenalan ini dibuat secararingkas dan am sahaja, memadai tiga atau empat ayat. Pembukaan karangan yangmenarik akan meninggalkan kesan yang positif dan mendalam pada pemeriksa. Olehitu pastikanlah terlebih dahulu pembukaan karangan hendaklah bersih daripadakesalahan tatabahasa atau ejaan.
B.Isi Isi hendaklah mengikut kehendak tajuk karanganitu. Karangan perlu mempunyai empat isi. Isi yang lebih tidak mengapa tetapimungkin menyebabkan kekurangan masa. Isi hendaklah disusun dengan teratur danberkait di antara satu dengan lain. Isi-isi itu dipecahkan dalamperenggan-perenggan. Isi yang utama didahulukan. Sebaik-baiknya satu isi, satuperenggan kecuali jika isi pendek-pendek dan berkait rapat. Tiap-tiap perenggantidak semesti sama panjangnya. Mungkin sesuatu perenggan itu lebih panjangdaripada perenggan yang lain. Ini kerana sesuatu isi utama yang inginditekankan oleh murid-murid biasanya lebih panjang daripada perenggan yanglain. Jaga isinya supaya tidak terkeluar dari tajuk yang dikehendaki. Elakkanmenyertakan isi yang bercanggah dengan tajuk. Isi karangan hendaklah asli tidakditiru bulat-bulat dari karangan lain. Untuk mendapat isi yang baik dan banyak,kita hendaklah banyak membaca suratkhabar, majalah-majalah, makalah-makalah, rencana-rencana, buku-buku cerita,mendengar sesuatu, menyaksikan sendiri dan dari pengalaman sendiri. Jangancampur adukkan isi. Elakkan daripada menulis sesuatu isi dalam perenggan yangsama. Catatkan setiap isi sebelum menulis.
Antarakaedah mencari isi KaedahI ( pertanyaan ) Apa? Siapa? Bila? Mengapa? Dimana ? Bagaimana?
C.Penutup Kalau pengenalan dapat mempengaruhi ataumenarik minat pembaca untuk mengikuti karangan tersebut maka penutupnya jugahendaklah memberi suatu kepuasan kepada pembaca. Penutuplah yang menjadikesimpulan / rumusan atau akhiran sesuatu karangan. Dalam penutup digambarkanjuga pendapat kita dengan ringkas tentang sesuatu perbincangan atau tajuk.Elakkan menamatkan karangan secara mengejut atau tergantung. Oleh itu penutupjuga adalah penting dalam tiap-tiap karangan.
CARA-CARAMENGARANG / STRATEGI MENULIS 1.Sebelum menulis perkara yang dilakukan seperti di bawah : a.Memilih tajuk atau soalan 1 (a) atau 1 (b) dan soalan 2 - Baca dan fahami setiap tajuk / soalan yangdiberi. - Fahami bentuk soalan sama ada jenisberformat atau tidak berformat. - Kamu mesti memilih soalan / tajuk yangbenar-benar boleh dikuasai - Memahami benar-benar kata kunci ataukehendak soalan ( Kehendak soalan biasanya berada di akhirarahan seperti : ……………… Tuliskan laporan mengenai lawatan tersebut.)
Contoh : Perhatikan soalan di bawah ini. Soalan 1 Sekolah anda telah mengadakan "HariSukan". Tuliskan sebuah karangan mengenainya.
Soalan 2 Sekolah anda telah mengadakan "HariSukan". Tuliskan laporan mengenainya untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Komen: Tajuk karangan di atas adalah sama, tetapi dari segi formatnya berbeza. Soalansatu merupakan karangan biasa , manakala soalan 2 berformat.
Tip Adalahlebih baik jika adik semua menggariskan perkataan-perkataan yang menjadi katakunci dalam soalan itu. Ini mengelakkan karangan daripada terpesong atauterkeluar daripada tajuk sebenar.
b.Menyusun rangka karangan - Pilih mana-mana kaedah yang mudah bagi andamencari isi - Senaraikan semua isi penting secara ringkasyang mungkin. - susun isi mengikut urutan kepentingannya. - Masukkan huraian serta contoh yang sesuaibagi setiap isi yang akan dihurai. - Isi penting jangan diulang-ulang
c.Menulis karangan -Semasa menulis karangan kamu mulakan dengan menulis pendahuluan terlebih dalusatu perenggan. -Setiap isi yang dihurai perlu ditulis dalam satu perenggan berserta dengancontohnya.
|