佳礼资讯网

 找回密码
 注册

ADVERTISEMENT

查看: 6556|回复: 11

Form 1 科学 Science 『2017』

[复制链接]
发表于 13-2-2017 11:17 AM 来自手机 | 显示全部楼层 |阅读模式
Chapter 1: Introduction to Scientific Investigation

Chapter 2: Cell as the Basic Unit of Life

Chapter 3: Coordination and Response

Chapter 4: Reproduction

Chapter 5: Matter

Chapter 6: Periodic Table

Chapter 7: Air

Chapter 8: Light and Optics

Chapter 9: Earth


功课上的问题大家一起讨论
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

 楼主| 发表于 13-2-2017 11:28 AM 来自手机 | 显示全部楼层
本帖最后由 xX猎人Xx 于 16-12-2017 04:33 PM 编辑

预留位子
善用网络资源: https://play.google.com/store/ap ... l+Methods+Sdn.+Bhd.
回复

使用道具 举报

发表于 1-5-2017 06:51 PM | 显示全部楼层
= = 讨论啥?
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 2-6-2017 06:51 PM 来自手机 | 显示全部楼层
Penyerakan Cahaya
■ Merupakan proses apabila sinar cahaya dihalang dan dipantulkan ke semua arah oleh zarah-zarah yang terdapat di dalam atmosfera bumi.

■ Proses penyerakan cahaya
        Atmosfera bumi mengandungi zarah-zarah seperti molekul gas, wap dan habuk.
        Apabila cahaya putih menyinari zarah-zarah itu, ………

http://onelearningsolution.blogspot.my/2015/07/74-penyerakan-cahaya.html?m=1

7.4.2.jpg
回复

使用道具 举报

发表于 2-7-2017 11:09 PM | 显示全部楼层
xX猎人Xx 发表于 2-6-2017 06:51 PM
Penyerakan Cahaya
■ Merupakan proses apabila sinar cahaya dihalang dan dipantulkan ke semua arah oleh zarah-zarah yang terdapat di dalam atmosfera bumi.

■ Proses penyerakan cahaya
        Atmosfera bu ...

国语的???
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 4-7-2017 10:14 AM 来自手机 | 显示全部楼层
irenelhl 发表于 2-7-2017 11:09 PM
国语的???

是的

2017 Tingkatan 1 学生 采用新的 KSSM

据我所知,如果学校有参与DLP(Dual Language Program) 才会以英语教学
回复

使用道具 举报

Follow Us
发表于 4-7-2017 10:21 PM | 显示全部楼层
xX猎人Xx 发表于 4-7-2017 10:14 AM
是的

2017 Tingkatan 1 学生 采用新的 KSSM

据我所知,如果学校有参与DLP(Dual Language Program) 才会以英语教学

是哦 怎么我在槟城看到卖的课外都是英文的
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 9-7-2017 03:45 PM 来自手机 | 显示全部楼层
Tingakatan 2 KSSM

DSKP KSSM SAINS TINGAKATAN 2

1) TEMA: Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Tema ini memperkenalkan murid kepada biodiversiti dan kepentingannya. Tajuk ekosistem memberi fokus kepada bagaimana benda hidup saling bergantungan kepada persekitaran dan benda hidup yang lain bagi mewujudkan keseimbangan alam. Peranan manusia dalam mengurus alam ditekankan bagi memastikan kelestarian semua benda hidup. Tajuk nutrisi memberi fokus kepada pencernaan, kepentingan gizi seimbang serta amalan gaya hidup serta pemakanan yang betul. Kesihatan manusia memperkenalkan kepentingan keimunan serta mengaitkannya dengan isu semasa mengenai penularan penyakit. (Tema ini mengandungi 4 bab)

2) TEMA: Penerokaan Unsur Dalam Alam
Tema ini memberi kefahaman tentang sifat air dan kepentingannya sebagai pelarut dalam kehidupan. Penggunaan pelarut bukan air juga diperkenalkan. Proses penyejatan memberi fokus bagaimana faktor yang mempengaruhinya digunakan dalam aplikasi kehidupan harian dan juga sektor pertanian. Penekanan diberi juga kepada kaedah pembersihan air dan bagaimana air bersih dibekalkan secara kreatif dan inovatif. Elemen penggunaan air secara lestari juga diberi fokus bagi meningkatkan kesedaran dalam kalangan murid sebagai pengguna. Asid dan alkali diperkenalkan penggunaannya dalam konteks hidupan harian. (Tema ini mengandungi 2 bab)

3) TEMA: Tenaga Dan Kelestarian Hidup
Tema ini bertujuan untuk memberi kefahaman tentang konsep asas kepada penghasilan elektrik dan penggunaannya dalam kehidupan harian. Tajuk magnet dan sifatnya juga diperkenalkan bagi memudahkan pemahaman tentang elektromagnet dan aplikasi prinsipnya dalam komponen asas kebanyakan alat elektrik. Fokus juga diberikan kepada daya dan kesan daya dari aspek mesin ringkas, tekanan, tekanan udara pada altitud berbeza dan tenggelam timbul. Tenaga haba dilihat dari aspek kesan haba terhadap jirim, cara pemindahan haba, serta pembebasan dan pengawalan haba dalam benda-benda hidup. Kefahaman tentang gelombang bunyi serta fenomena yang berkaitan diperkenalkan dalam konteks kehidupan harian. (Tema ini mengandungi 4 bab)

4) TEMA: Penerokaan Bumi Dan Angkasa Lepas
Tema ini bertujuan untuk memberi kefahaman tentang Alam Semesta, Bintang dan Sistem Suria. Penekanan diberikan kepada kewujudan pelbagai bentuk galaksi dan bagaimana bintang dikelaskan. Planet dalam Sistem Suria dikaji bagi memberi kesedaran bahawa planet Bumi sahaja yang boleh menampung kehidupan dan kesinambungan hidup. Jasad lain dalam sistem Suria juga diketengahkan dan bagaimana jasad ini mempengaruhi kehidupan di Bumi. Bagi menggalakkan pemikiran kritis dna kreatif murid, soalan hipotetikal yang mungkin atau anomali yang mungkin diperkenalkan. (Tema ini mengandungi 3 bab)
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

 楼主| 发表于 17-7-2017 05:06 PM 来自手机 | 显示全部楼层
>>>  家长对于新的syllabus的看法

CORETAN MENGENAI SILIBUS PERSEKOLAHAN ANAK - ANAK
Sejak akhir - akhir ini timbul perbincangan mengenai hala tuju pendidikan anak2 kita. Sekali- kali saya tidak bermaksud untuk mengkritik, kerana saya mempunyai ramai sahabat - sahabat dari kalangan guru, dan saya amat menyanjungi tugasan mereka dalam mendidik anak - anak kita, sebagaimana saya amat menyanjungi guru - guru saya yang mengajar berbagai konsep dari mula membaca, mengira sehingga ke peringkat lebih tinggi. Cuma saya berharap diberi peluang untuk memberi sedikit maklum balas tentang silibus anak -anak, dari kacamata seorang ibu dan ahli masyarakat.
Saya melihat baru - baru ini anak saya di tingkaran 1 telahpun didedahkan dengan sistem reproduksi (rujuk gambar). Dia tidak dapat menjawab dengan baik. Saya masih ingat, 2 atau 3 tahun yang lepas si abang belajar topik ini ketika di tingkatan 3, dan ada soalan percubaan PT3 telahpun bertanyakan pelajar tentang konsep perancang keluarga menggunakan senario pesakit yang mempunyai sista ovari (ovarian cyst).
Saya melihat buku sains tingkatan 1 anak saya, dan penerangan tentang sistem reproduksi amat ringkas, menyebabkan sukar bagi anak seusia 13 tahun memahami apa yang berlaku dalam kitaran haid seorang wanita.
Sebagai pensyarah fisiologi perubatan, saya memang faham tentang topik ini. Namun, para pelajar perubatan yang saya ajar, memerlukan lebih dari sekadar kuliah. Mereka ada sesi tutorial dan diperkayakan dengan sesi diseksi/bedah mayat bagi melihat organ reproduksi dan diambil pula tisu rahim untuk dilihat di bawah mikroskop. Baru mereka dapat memahami dan menggambarkan kitaran haid secara penuh dan kaitannya dengan hormon.
Saya faham tanggung jawab ibubapa harus turut membantu anak-anak dalam pencapaian akademik mereka. Maka bagi anak saya yang tingkatan 1, saya dapat menerangkan secara ringkas dimana kesalahan beliau, walaupun melihat matanya yang terkebil2, dia belum memahami lagi apa yang sebenarnya membentuk dinding rahim, apa itu proses ovulasi dll.
Saya terfikirkan ibu yang bukan dari latar belakang sains atau perubatan, keluarga yang tiada akses internet, bagaimana mereka dapat membantu anak - anak mereka?

未结束。。
完整内容: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=832121833609944&id=248354411986692
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 9-8-2017 02:29 PM 来自手机 | 显示全部楼层
8 Eksperimen Wajib KSSM Tingkatan 1

链接: http://kssm01.blogspot.my/2017/0 ... ingkatan-1.html?m=1
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 3-11-2017 11:59 AM 来自手机 | 显示全部楼层
本帖最后由 xX猎人Xx 于 3-11-2017 01:14 PM 编辑

Praktis Sumatif Bab 1

1. Azman disuruh oleh cikgu untuk memanaskan alkohol di dalam sebuah tabung didih. Apakah langkah-langkah yang perlu diambil semasa mengendalikan alkohol? Terangkan.

2. Henry diberi tiga alat pengukur, iaitu angkup vernier, tolok skru mikrometer dan pembaris. Yang manakah boleh digunakan untuk mengukur ketebalan seutas wayar dengan lebih tepat dan jitu? Mengapa?

Praktis Sumatif Bab 2

1. Terangkan sebab kulit merupakan satu organ dan bukan tisu.

2. Berikan satu contoh organ. Ramalkan keadaan manusia jika kehilangan organ tersebut.

3. Sel darah putih + Sel darah merah --> Tisu --> Jantung --> Sistem
Nyatakan sistem tersebut dan bincangkan fungsinya.

4. Haiwan herbivor seperti lembu memakan rumput. Tenaga daripada rumput sampai kepada lembu dan dikembalikan kepada rumput. Bagaimanakah benda hidup saling memerlukan antara satu sama lain dari segi proses fotosintesis dan respirasi sel dalam hal ini? Bincangkan.

5. Paramesium mempunyai flagela dan kloroplas. Amirah berpendapat Paramesium merupakan sejenis haiwan tetapi Azma berasakan Paramesium merupakan sejenis tumbuhan. Pada pendapat anda, apakah pernyataan yang lebih sesuai tentang Paramesium? Berikan alasan.

Praktis Sumatif Bab 3

1. Ketika bersenam, badan banyak kehilangan air. Mengapakah seseorang yang bersenam perlu minum air sebelum dia berasa dahaga.

2. Mengapakah muka kita kelihatan merah selepas melakukan senaman kecergasan dan kelihatan pucat apabila berasa sejuk?

3. Mengapakah memakai beberapa lapisan kain nipis lebih baik daripada satu lapisan kain tebal untuk mengekalkan suhu badan? Bahagian badan yang manakah mempunyai fungsi yang sama dengan beberapa lapisan kain itu?

Praktis Sumatif Bab 4

1.Apabila fetus sudah cukup sifatnya, bayi akan dilahirkan. Terangkan proses kelahiran seorang bayi.

2. Apakah ciri-ciri yang dimiliki oleh bunga-bunga yang menarik minat serangga untuk hinggap padanya?

3.Bagaimanakah serangga-serangga tersebut dapat membantu dalam proses pembiakan tumbuhan?

Praktis Sumatif Bab 5

1. Sarah menelangkupkan sebuah bikar kosong ke dalam sebuah besen berisi air. Sarah mendapati bahawa air tidak dapat memasuki bikar sepenuhnya. Apakah kesimpulan yang dapat dibuat daripada pemerhatian Sarah?

2. Di negara yang mengalami empat musim, suhu turun sehingga di bawah 0°C semasa kemuncak musim sejuk. Hal ini menyebabkan sungai dan tasik membeku di permukaan. Mengapakah hanya permukaan air yang membeku dan bukannya keseluruhan sungai dan tasik membeku?

Praktis Sumatif Bab 7

1. Apakah cara anda mengenal pasti gas oksigen dan gas karbon dioksida?

2. Kitar karbon dan kitar oksigen. Cadangkan beberapa cara untuk memastikan keseimbangan kandungan karbon dioksida dan oksigen dalam udara.

Praktis Sumatif Bab 8

1. Mengapakah kita memerlukan cermin satah di dalam lif?

2. Kavita ternampak pelangi terbentuk pada air pancutan di taman. Apakah fenomena cahaya tersebut?

3. Akmal ingin memasang cermin di setiap sudut kedainya
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 28-11-2017 08:18 PM | 显示全部楼层
本帖最后由 xX猎人Xx 于 28-11-2017 08:43 PM 编辑

Chapter 2

q1.png Amoeba q2.png Chlamydomonas
q3.png Paramecium q4.png Spirogyra
q5.png Euglena


Chapter 3

q14.png

q7.png

q8.png

q9.png

q10.png

Chapter 4
1. Define menstruation.
q11.png
2.
q12.png
3. Process name
q13.png




回复

使用道具 举报

您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

 

所属分类: 欢乐校园


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT


版权所有 © 1996-2023 Cari Internet Sdn Bhd (483575-W)|IPSERVERONE 提供云主机|广告刊登|关于我们|私隐权|免控|投诉|联络|脸书|佳礼资讯网

GMT+8, 29-3-2024 04:36 AM , Processed in 0.074902 second(s), 27 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

快速回复 返回顶部 返回列表